duminică, 4 august 2013
The Fool on the Hill
Sees the sun going down,
And the eyes in his head,
See the world spinning 'round...." spuneau candva cei de la "The Beatles" in "The Fool on the Hill", iar noi transpiram de emotie ca cineva avea atata profunzime, intr'o lume in care culoarea florilor din buchet sau numele iubitei de o seara erau marile probleme ale lumii! Mai copti decat generatia mea, cei de la "Phoenix" preluau idea din zbor, intr'un cantec minunat- "Nebunul cu Ochii Inchisi" :
"Pe un munte,intr-o tara
foarte-ndepartata
sta un om cu ochii-nchisi
si spune ce ne-asteapta.
Lumea nu-l asculta
il crede un nebun
caci vorbele lui sunt
ca niste lovituri de tun.
El sta singur si linistit
Dar in ochii lui inchisi
Vede al lumii asfintit
Nebunul cu ochii lui inchisi."
Erau anii cand lumea incepea sa se scuture de "minunata" inertie in care Establishmentul de pretutindeni ne cufundase, in speranta ca eram suficient de trepanati ca sa raspundem "Heil!" la orice solicitare. Iata de ce "Beatles", dar si "Phoenix" au ales, pentru emanciparea ideilor pe care le promovau, imaginea Nebunului, "The Fool", "Le Fou"... Cel care poate spune orice, fara sa poata fi pedepsit... Lumea anterioara anilor ' 68 (adica inainte de Marea Schimbare, Revolutia Underground ce avea sa schimbe total raporturile dintre Putere si "Supusi"...), era pusa la zid de niste tineri cu plete lungi si bluejeansi rupti, iar emblema lor va fi nebunul cocotat pe'un munte !...
Daca rebelii sfarsitul anilor '60 il aveau pe Nebun drept stindard (iar Nebunia echivala cu nesupunerea la masurile absurde adoptate de Executive...), in banda desenata, din pacate, Nebunia nu a fost niciodata altceva decat Nebunie!... Repet, dintotdeauna banda desenata a fost cu niste pasi in urma celorlalte arte, literatura, cinematografie, arta grafica... Emanciparea ei se va produce nu printr'un Decret, ci prin evolutia fireasca a publicului sau !
Herge, de fapt parintele benzii desenate moderne europene, este foarte preocupat de raportul rational- irational... Inca de la primele sale albume, din anii '30, el foloseste intens Nebunia drept inspiratie pentru gaguri din aventurile lui Tintin ...
© Ed. Casterman & Herge
45 de ani mai tarziu, Hermann imagineaza un Nero al Epocii Post-atomice, intr'un album al seriei de mare succes "Jeremiah" (o serie ce avea sa fie adaptata intr'un serial T.V. USA- Canada in 2012).
© Ed. Dupuis & Hermann
Nebunia intr'o serie recenta, "Plume au Vent" : intr'un azil de nebuni, aristocratia vine sa caute placeri "speciale"! Dar "nebuna", candva "L'Epervier", are destule argumente ca sa'si apere reputatia!!!...
© Ed. Glenat. Cothias & Juillard
"Blake & Mortimer" sau seria de mare succes a lui Jacobs... Poate una dintre cele mai rasiste serii care au existat vreodata, un fel de sub-Tintin (o afirmatie care a starnit de fiecare data cand am facut'o o multime de proteste din partea "cunoscatorilor", in fapt admiratori neconditionati ai respectivei serii...)... este amuzant cum reprezenta grafic nebunia sau deruta Edgar P. Jacobs: deasupra capului personajului apareau cateva spirale stupide, semne care au marcat generatii intregi de cititori...
© Ed. Dargaud & Jacobs
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
De la BD avant toute chose/De la BD encore et toujours!
RăspundețiȘtergere